Un projecte educatiu ha portat el Museu i estudiants de Vilanova a Alemanya

13 des.

cartell-cataleg-weimar

Enguany per primera vegada un jurat espanyol-alemany, col·laborador amb el Projecte Buchenwald, ha triat les millors fotos de la darrera edició del premi Marcel·lí Garriga que forma part del Projecte i han estat  exposades durant la trobada anual que es fa la ciutat de Weimar a finals del mes de novembre. Aquí us deixem algunes imatges del cartell de l’exposició, del catàleg i de la posterior presentació amb alumnes alemans del president de l’Amical Mauthausen. VERSIÓN CASTELLANO.

projecte-buchenwald-a-weimar-4Onze joves estudiants de Vilanova i altres localitats catalana participants van ser triats per formar part de la mostra a Alemanya. Aquests joves estudiants i altres deu de l’Institut Goethe Gymnasium de Weimar van recollit instantànies de diferents camps com Mauthausen, Dachau i Buchenwald i van donat la seva mirada personal, emocional i artística d’un antic camp de concentració. Ara la mostra farà itinerància per centres educatius de Weimar i Erfurt, i també vindrà a Catalunya.

projecte-buchenwald-a-weimar-7

Paral·lelament a les activitats que es treballen amb el projecte, cada curs es convoca un premi de fotografia entre els estudiants que viatgen als Camps. Enguany el concurs arriba a la tercera edició i té com a objectiu recollir la visió dels joves dels camps de concentració i de les seves experiències en la visita a un camp nazi. El Premi, dotat amb 100 €, agafa el nom del deportat vilanoví a Buchenwald, Marcel.lí Garriga, compta amb una única categoria i vol ser una eina  més de sensibilització. Poden participar alumnes de 4art d’ESO i Batxillerat, ex-alumnes participants en el projecte, altres alumnes dels Instituts de Secundària de l’Estat Espanyol, o d’altres països que participen i col·laboren amb els projectes de memòria de l’Amical. Els participants d’aquesta nova edició tenen la possibilitat d’aprendre i millorar les seves habilitats amb la fotografia a través d’un curs (curso) que s’impartirà en el Museu en dos sessions, una al gener i l’altre al febrer.

projecte-buchenwald-a-weimar-3El ferrocarril va ser involuntàriament  testimoni mut i mitjà de transport dels deportats als distints camps de concentració nazis. Això i el compromís amb l’educació és la base de la participació del Museu en aquest projecte educatiu en el que ja són quatre anys de camí conjunt amb l’Amical Mauthausen. El grup de treball del projecte format per professors de diversos instituts i centres educatius de la Comarca, de Vilanova i de fora es reuneix un cop al mes durant el curs a la biblioteca del Museu on totho, qui vulgui pot consultar el fons “ferrocarril i deportació”. El projecte té uns objectius i unes línies de treball molt determinades que s’adrecen bàsicament als estudiants dels nivells educatius de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat. Entre els principals objectius destaquen els de fer arribar i difondre la història dels camps de concentració a l’alumnat, per tal que en siguin coneixedors i per a que mai caigui en l’oblit la greu situació viscuda. Per altra banda, es vol donar eines que puguin ajudar a l’alumnat a prendre consciència dels valors democràtics i ser crítics davant d’algunes situacions presents.

projecte-buchenwald-a-weimar-2La feina amb els estudiants es fa de manera transversal a través de diverses matèries com la Literatura Catalana i Universal, l’Educació ètico–cívica, l’Història del món contemporani, la Filosofia, la Música, les Arts Plàstiques o qualsevol altre que cada centre educatiu consideri interessant per al projecte. Es treballa tenint en compte el context històric del segle XX des de la II República i la Guerra Civil Espanyoles, fins arribar a la Segona Guerra Mundial, però també des de el context literari i social, per tal d’apropar els fets històrics i les experiències vitals extraordinàries del moment a la realitat actual. Tot a través de diverses activitats en les que poden participar els estudiants i centres educatius que ho desitgin: al mes de gener la Commemoració del dia internacional de l’holocaust, assistència a diverses xerrades informatives del projecte i xerrades també dels alumnes que van fer el viatge a Alemanya en passades edicions, un cicle de cinema, amb pel•lícules relacionades amb aquest tema, una exposició temporal anual, i la possibilitat de que alguns estudiants puguin realitzar un viatge a alemanya per a conèixer de prop alguns dels camps de concentració. Tot per aconseguir educar en el respecte i la tolerància.

Una resposta to “Un projecte educatiu ha portat el Museu i estudiants de Vilanova a Alemanya”

Trackbacks/Pingbacks

1. MUSEU DEL FERROCARRIL. Nou programa educatiu - Desembre 14, 2016

[…] Un projecte educatiu ha portat el Museu i estudiants de Vilanova a Alemanya […]