Sant Jordi 2016 al Museu del Ferrocarril

20 abr.
Guia de Barcelona a Martorell por el Ferro-carril

…“Al salir del Hospitalet el tren atraviesa un desmonte, después del cual reaparece a los ojos del viajero esa hermosa y pintoresca llanura conocida por el Pla de la marina. En esta llanura es donde tiene sus importantes establecimientos el Instituto agrícola de San Isidro y aquí tiene también su bella posesión y su granja modelo el señor Vidal.
El viajero puede ver perfectamente desde el tren el cabo de Castell de Fels, que asoma allá a lo lejos, siendo el primero que da comienzo a toda esa cadena de montes que limitan el horizonte. Es fama que en este cerro existía el campamento de los fieles en tiempo de los moros, y que de ahí tomó el nombre de Populus Castrifidelum. En este pueblo hay una iglesia que dice la tradición fue construida por Carlo Magno y en ella una imagen de Nuestra Señora de la Salud, que se cuenta fue regalo del santo emperador, quien la tenía del papa Adriano. (versión en castellano)

La vía férrea pasa por junto a la llamada torre de Mercader, preciosa casa de campo en la que hay extensos jardines con estanques, juegos de agua, bosquecillos, etc. etc. Es un sitio delicioso, lleno de goces y encantos, el cual puede cualquiera visitar con solo pedir el permiso a su propietario.”…

Guia de Barcelona a Arenys de Mar por el Ferro-carril

Amb aquestes paraules, Victor Balaguer descriu a l’any 1857 el trajecte entre L’Hospitalet de Llobregat i Cornellà a la seva guia de Barcelona a Martorell por el Ferro-carril. Una visió única redactada per un mestre de la narrativa que ens trasllada les sensacions i experiències dels primers anys d’existència del ferrocarril a Catalunya.

Al centre de documentació del Museu es conserva una edició original de l’any 1857 amb les quatre guies del ferrocarril publicades per aquest mateix autor en un únic volum:

Guia de Barcelona a Arenys de Mar por el Ferro-carril
Guia de Barcelona a Granollers por el Ferro-carril
Guia de Barcelona a Tarrasa por el Ferro-carril
Guia de Barcelona a Martorell por el Ferro-carril

Capítol dedicat a Mataró

Aquestes guies, a part de fer la narració de l’autor del trajecte, estan dotades amb un gran número de dades d’utilitat que en res envejarien a les modernes guies de ferrocarril, i es podia consultar horaris, preus i qualsevol indicació o data d’interès per escometre el viatge en ferrocarril, alhora que amb la seva descripció ens trasllada a la visió del paisatge i mentalitat del ferrocarril de l’època.

Però, el centre de documentació del Museu del Ferrocarril es un espai viu on s’hi incorporen les ultimes publicacions relacionades amb el món del ferrocarril i es fa una tasca de difusió dels diferents fons del Museu.

Dins la tasca de difusió cal destacar la publicació: “El Somni del Progrés: Fons Fotogràfic del Museu del Ferrocarril de Catalunya”. Publicat l’any 2015 dins dels actes de celebració del 25è aniversari del Museu amb la finalitat de difondre i donar a conèixer els seus fons fotogràfics.

I és que aquest museu custòdia en els seus magatzems un valuós patrimoni d’imatges format per gairebé 10.000 instantànies, que permet reconstruir bona part de la història ferroviària catalana.

Portada del llibre

S’hi agrupen per diverses col•leccions, de les quals la més important és la corresponent al Fons del Servei Elèctric, que es va gestar entre la dècada dels 40 i 60 del passat segle, anys en què bona part de la xarxa catalana es va anar flanquejant de pals d’electrificació i cobrint de catenàries, i tot aquest llarg procés de dècades es va anar documentant rigorosament.

Una pàgina del llibre

Per a aquest llibre s’han seleccionat 125 imatges, escollides amb criteri especialment estètic. Hi ha altres fotos distribuïdes entre la col•lecció de textos que precedeixen a les fotos. Aquests textos situen al lector davant les imatges, i en un afany clarament divulgatiu, mostren la petita història d’aquest museu, de la xarxa ferroviària a Catalunya, del Servei Elèctric, responsable de la major part de les fotos.

Una altra pàgina del llibre

Tota la selecció d’imatges va ser a càrrec de Rafael Salvador, que durant deu anys va coordinar l’àrea de documentació del Museu, amb el que segueix col•laborant actualment. Rafael ha estat l’encarregat de redactar també els textos que acompanyen les fotos, en els quals es presenten els vint i cinc anys d’història del propi Museu (en aquest cas, redactat per la seva directora, Pilar García).

Altres textos, presentats tots en castellà i català, donen compte de la gènesi del ferrocarril català, de la història de l’electrificació de la seva xarxa a càrrec del Servei Elèctric, sobre les estacions i els propis traçats, amb les seves fites més significatives en viaductes, ponts i túnels. Un últim apartat es dedica a presentar la figura del fotògraf Francesc Ribera i Colomer.