La joia del Museu del mes de febrer: Locomotora elèctrica 7807 – Panchorga

29 febr.
Imatge d’una Panchorga.

A la dècada dels 50 del segle XX Renfe va escometre un pla d’electrificació de les seves principals línies. La disponibilitat de fons de l’ajuda americana i la necessitat de dotar de material motor a aquestes línies va suposar l’arribada de una segona generació de locomotores elèctriques, així es van encarregar sèries semblants a diferents fabricants: francesos (sèrie 7600), britànics (sèrie 7700) i nord-americans (sèrie 7800).  (Versión en castellano)

Panchorga 7823 a l’estació de Madrid-Atocha. Imatge C. Salmerón (1978).

De la sèrie 7800 es van fabricar 29 unitats entre els anys 1954 i 1960, les vint primeres van arribar gairebé alhora que les dièsel americanes Alco 1600 entre els anys 1954 i 1955. Aquesta sèrie va rebre el sobrenom de Panchorga encara que no es sap bé el perquè. La sèrie va ser fabricada en Espanya per la Sociedad Española de Construcción Naval de Sestao tot i que el seu disseny va ser nord-americà, concretament de les companyies Westinghouse i Baldwin.

Esquema de la locomotora sèrie 7800.

Com a particularitat, inèdita a Espanya fins els anys vuitanta, va ser un rodatge de sis eixos en tres grups de bogies, aquest disseny com ben aviat es faria palès, va ser molt agressiu amb la via, condemnant-les a arrossegar trens poc veloços. La seva potència de 2200 KW. era molt semblant a la de les sèries 7600 i 7700 encara que mai van donar el resultat d’aquestes.

Panchorga 1Les Panchorgues van ser destinades inicialment al dipòsit de Leon però, al finalitzar les electrificacions al vuit Català a finals dels cinquanta, van ser traslladades aquí. Segons es rebien noves locomotores 7600, les 7800 van ser enviades a la reserva de Córdoba, per a la línia de Madrid-Andalusia, segons avançava la seva electrificació. Fins al començament dels anys setanta van remolcar tot tipus de trens i des de les hores es van dedicar al remolc de mercaderies i van ser assignades al dipòsit d’Alcazar de San Juan. Van ser reformades el 1986 per a poder perllongar la seva vida útil, però al gener de l’any 1992 es va donar ordre de retirar l’ultima que encara prestava servei. En definitiva, van ser gairebé 40 anys els que algunes d’aquestes màquines van estar en actiu.

La Panchorga del Museu junt a la locomotora 318-001 al moment del seu trasllat per a la seva restauració.

L’any 1993, una d’aquestes Panchorgues, concretament la 7807 es va traslladar des de la seva base d’Alcazar de San Juan per a ser preservada en les recientment inaugurades instal•lacions del Museu del Ferrocarril de Catalunya, a Vilanova i la Geltrú, on ha romàs fins ara exposada a la seva Rotonda.

Diversos moments de la restauració de la Panchorga 7807 del Museu.

A finals de l’any 2015 i dins del pla de restauració de locomotores, s’ha emprès una restauració integral de xapa i pintura portada a terme pel TCR (Renfe-Integria) de Vilanova i la Geltrú. Aprofitant aquesta restauració, els visitants al Museu podran gaudir ara d’aquesta locomotora pintada amb els seus colors originals amb dos tons de verd i un altre color marfil.

La Panchorga 7807 un cop restaurada.

2 Respostes to “La joia del Museu del mes de febrer: Locomotora elèctrica 7807 – Panchorga”

1. Joan Alberich febrer 29, 2016 a 22:44 #

La firma Elecrotren ha anunciat per aquest any 2016 la reproducció d’aauesta locomotora a escla H0. Es podria mirar de fer una presentació del model al Museu, tal com es va fer l’any passat amb el model de la 277 a Saragossa. http://www.hornbyinternational.com/es/electrotren-h0/3459-locomotora-electrica-renfe-7802-estado-de-origen.html