Viatges de la memòria: entre fum i carbó

30 juny

portada 1 Fum i CarboL’estudi del ferrocarril és una disciplina transversal que abasta diversos àmbits i pot complementar l’estudi a les àrees d’Història Contemporània, Tecnologia i d’Educació per la Ciutadania. El Museu del Ferrocarril de Catalunya i la Regidoria de la Gent Gran de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú han treballat conjuntament per elaborar un programa de diferents itineraris amb l’objectiu de donar a conèixer la importància i la transcendència que ha tingut i que té el tren en el desenvolupament de la nostra ciutat a través de les diferents àrees d’estudis esmentades. Tan mateix, s’aporta una visió més humana i propera dels conceptes teòrics reflectits als llibres de text d’història del nostre país. Es transmet a les generacions més joves el testimoni directe dels ciutadans i ciutadanes que van formar part del teixit industrial ferroviari de la localitat, com era la vida quotidiana, el treball, el transport i les comunicacions, durant una bona part de la història contemporània i els fets de major rellevància al nostre país (La II República, la Guerra Civil, la postguerra, etc.). Versión en castellano

Interior Fum i CarboItinerari Sociològic (adreçat a Educació Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius):
A més d’endinsar-nos en la importància que tenia aquest mitjà de transport per a la ciutat, es descobreixen
els fets històrics que varen fer possible la construcció del ferrocarril, així com la repercussió que va tenir a nivell socioeconòmic a Vilanova i la Geltrú.
L’estructura de l’activitat es divideix en dues parts, la primera amb el visionat del documental “Viatges de la memòria: entre fum i carbó” que recull els testimonis i les experiències dels protagonistes vinculats al ferrocarril i la seva evolució a la nostra ciutat. Posteriorment es fa una visita guiada als elements històrics originals de la col·lecció del Museu relacionats amb l’arribada del tren a Vilanova i la Geltrú, incloent algun vehicle en procés de restauració.

Interior 3 Fum i CarboItinerari Tecnològic (adreçat a Cicles Formatius i Batxillerat de l’àrea de ciència i tecnologia):
Un apropament personal i directe a la vessant tecnològica associada al tren, així com la seva confluència amb la universitat politècnica de VNG.
L’estructura de l’activitat es divideix en dues parts, la primera amb el visionat del documental “Viatges de la memòria: entre fum i carbó”, que recull els testimonis i les experiències dels protagonistes vinculats al ferrocarril i la seva evolució a la nostra ciutat. Y, en aquest cas es proposen dues opcions per a la segona part, entre les que s’haurà de triar per a continuar l’itinerari
– Opció 1: visita guiada a la Base de Manteniment Integral de Vilanova (taller de Renfe, Mantenimiento y Fabricación, S.A.)
– Opció 2: visita guiada al laboratori de motors de la Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (Campus UPC)

Interior 2 Fum i CarboItinerari Històric (adreçat a Educació Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius):
Amb aquest itinerari es vol establir un vincle directe amb els testimonis del que ha representat l’arribada i desenvolupament del ferrocarril a Vilanova, de manera que després del visionat del DVD “Viatges de la memòria: entre fum i carbó”, s’estableix un col·loqui sobre el tema amb varis dels protagonistes que assistiran a la sessió per tal que els estudiants participin activament.

portada 2 Fum i CarboEls preus que s’indiquen a continuació s’han establert especialment per a aquest itineraris i alumnes de Vilanova i la Geltrú i la Comarca del Garraf:
Itinerari Sociològic: 2€, que s’hauran d’abonar al Museu en el moment de la visita
Itinerari Tecnològic: 2€, que s’hauran d’abonar al Museu en el moment de la visita
Itinerari Històric: Gratuït.

Dates/Horari: D’octubre a abril. Matins de dimarts a divendres, a partir de les 10.30 h.
Lloc on es realitza l’activitat: A la Sala Audiovisual del Museu del Ferrocarril de Catalunya.
Nombre màxim alumnes: 30
Nombre mínim alumnes: 12
Durada: La durada aproximada dels itineraris és de 1 h 30 minuts.
Coordina: Regidoria de la Gent Gran de Vilanova i la Geltrú. Telèfon 938140000 ext. 2040
Organitza: Museu del Ferrocarril de Catalunya i Regidoria de la Gent Gran de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.