La joia del Museu del mes de juny: Locomotora de vapor 141F-2348 Mikado – 40 anys de la finalització del vapor a Espanya.

19 juny
1

La 141F-2348 al Dipòsit de màquines de l’estació de Ciudad Real. Imatge: Juan Bautista Cabrera (Museu del Ferrocarril de Madrid-Delicias)

El 23 de juny de 1975, el aleshores Princep Joan Carles va pujar a la cabina de la locomotora 141F-2348 i la va apagar. Amb aquest acte es va donar per finalitzada l’època de la tracció vapor a Espanya. Un període que va durar 127 anys (1848-1975). Versión en castellano.

2

Dos moments de la cerimònia d’apagada. Imatges Via Libre

Aquest dia va estar ple de fites històriques i ferroviàries per al nostre país: Primerament els Prínceps van sortir de l’estació de Guadalajara inaugurant l’electrificació del corredor Madrid-Guadalajara; durant el trajecte, el Princep assisteix a una demostració de l’ASFA (Anunci de senyals i frenat automàtic); després s’aturarien a Vicalvaro on es va produir l’esmentat apagat de la darrera locomotora de vapor i finalitzarien a l’estació de Chamartin inaugurant un monument a la Locomotora de vapor.

3

La 141F-2348 arribant a Vicalvaro Classificació el seu darrer servei. Imatge Via Libre

Va ser a l’estació de Vicalvaro Classificació on els Princeps esperaven l’arribada d’un tren complet arrossegat per una locomotora “Mikado”. Un cop aturat a una de les andanes van sonar els xiulets de totes les locomotores dels voltants com a comiat. Llavors el Princep d’Espanya puja a la cabina i executa l’operació de tancament del dispositiu d’encesa posant fi a la tracció vapor al nostre país. A l’acte van assistir, a part de personalitats diverses, un grup de maquinistes jubilats que havien treballat al vapor.

Aquesta locomotora no va poder participar al Congres del MOROP al 1972, però hi ha documentació que acredita que ja hi era a les instal•lacions del Museu del Ferrocarril de Catalunya a l’any 1983, lloc on ha romàs fins a l’actualitat.

La “Mikado” 141F-2348 del Museu ha estat sotmesa a diverses restauracions de xapa i pintura i darrerament s’està condicionant la cabina de conducció que ben aviat serà visitable.

4

L’equip del SiC encarregat de la restauració de la “Mikado” 141F-2348

La història de les “Mikado” evoca un antic domini imperial japonès. Això resulta molt adequat per a descriure aquestes locomotores populars doncs, a l’ocàs de la tracció vapor a Espanya. El model “Mikado” es caracteritza per ésser simple, robust i manejable.

5

Les dues Mikados que hi ha a l’exposició del Museu del Ferrocarril de Catalunya

És una locomotora mixta, les prestacions de la qual no resultaven particularment brillants però, apta per a qualsevol servei en tota classe de traçats. Es construïren 242 locomotores, les 25 primeres al Regne Unit, davant la incapacitat de la indústria nacional de fer-ho en un termini breu. La resta fou fabricada per les quatre constructores espanyoles més importants del moment.

6

Esquema d’una “Mikado”