Sant Jordi 2015: Ressenya de les principals novetats a la biblioteca del Museu

21 abr.

Catàleg de Rodalies donat al Museu

El centre de documentació del Museu del Ferrocarril constitueix un centre de referència a Catalunya on es custodien memòries i projectes de les antigues companyies ferroviàries catalanes, així com la principal biblioteca especialitzada en temàtica ferroviària arreu de Catalunya amb més de 5.000 exemplars dedicats a aquesta matèria.

Vista de les ultimes novetats exposades a la biblioteca

Però el Centre no funciona només com a arxiu, sinó que, com a biblioteca és un organisme viu i atent a les novetats que es pugin produir dins del nostre camp de coneixement, així, cada any se’n incorporen als fons un grapat de publicacions amb les últimes novetats en la matèria dels que a continuació donem alguns exemples:

La ciutat de Barcelona i el ferrocarrilALBERICH GONZÁLEZ, Joan ; ÁLVAREZ FERNÁNDEZ, Manel. — La ciutat de Barcelona i el ferrocarril. — MAF Editor, 2014. — 385 p. — ISBN
9788486758431. Àlbum il•lustrat que repassa la intensa relació de la ciutat de Barcelona i el ferrocarril. Els autors proposen un recorregut històric pels diferents traçats ferroviaris que han existit a la ciutat així com per les diferents estacions que s’hi han establert, tot aportant documentació i fotografies inèdites.

GRAS, Antoni. — Història gràfica d’un viatge : 150 anys de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. —Història-gràfica-dun-viatge Efadós, 2013. — 325 p. — ISBN 9788415232445 — Des de mitjans del segle XIX, locomotores, cotxes i vagons s’estenen pel territori, teixint una xarxa ferroviària que connecta pobles i ciutats de tot Catalunya. L’àlbum, publicat amb motiu del 150è aniversari de la inauguració del tren de Barcelona a Sarrià (1863-2013), presenta la història de les diverses companyies ferroviàries que avui formen part de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a través d’un recull gràfic excel•lent amb més de 300 fotografies d’arxiu.

Trens-de-postalTUELLS, Lluís Miquel. — Trens de postal : el ferrocarril a Catalunya. – Efadós, 2015. — 160 p. — (Targeta postal). — ISBN 9788415232827 — Entre els nombrosos temes que es poden trobar representats a les targetes postals, el ferrocarril és un dels més preuats per a molts col•leccionistes. A través d’una tria de la col•lecció de postals de Lluis M. Tuells es dóna a conèixer l’evolució d’aquest mitjà de transport durant el segle XX. Un viatge pel paisatge ferroviari de Catalunya tot seguint les seves línies, algunes de les quals desaparegudes, hereves de les antigues companyies que van configurar la xarxa ferroviària catalana.

ALCAIDE GONZÁLEZ, RAFAEL. El ferrocarril en la ciudad de Barcelona (1848-1992) : Desarrollo de la red e implicaciones urbanas. Fundación de los Ferrocarriles Españoles, 2015. 285 p. ISBN 978-84-943462-1-7 El-Ferrocarril-en-la-Ciudad-de-BarcelonaForma part dels continguts de la tesi doctoral dirigida pel Dr. Horacio Capel i defensada per l’autor a la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona el 22 d’octubre de 2010. En aquest treball al llarg de deu capítols s’analitzen els condicionaments geogràfics i històrics del establiment i desenvolupament del ferrocarril a Barcelona, així com la relació existent entre els seus traçats i la evolució de la morfogènesi de la ciutat al llarg del dilatat període històric que s’ha considerat. Des de la inauguració de la línia Barcelona-Mataró al 1848, el ferrocarril, com a sistema de transport urbà i interurbà, ha estat present a tots els projectes relacionats amb l’ordenació urbana i les comunicacions terrestres barcelonines. Barcelona, a més dels problemes urbans derivats de la seva condició de plaça forta i de la presència de la ciutadella militar fins al 1869, ha experimentat, com passa amb totes les grans ciutats, una sèrie de sinergies que han determinat el disseny i el resultat final de la xarxa ferroviària, configurant la Barcelona actual i la seva xarxa de transports públics tramviaris i ferroviaris.

Portada Cortes BorjaMARCO PÉREZ, Alfonso. El ferrocarril económico de Cortes a Borja. Monografías del ferrocarril/35, 2014, 128 p. ISBN: 978-84-937642-8-9 A les pàgines del llibre, el lector pot seguir l’evolució d’aquest petit tren així com la seva derrota davant el desenvolupament dels moderns transports mecànics per carretera, que va conduir a la seva primerenca desaparició, el 7 d’abril de 1955, data a la que no hi va haver més remei que suspendre el servei davant el precari estat de les instal•lacions i del material mòbil. Finalment, el 10 de desembre de 1958, el govern autoritzava la definitiva rescissió de la concessió, amb el que es va certificar la clausura del petit tren de Cortes a Borja.

Algunes novetats d’aquest any a la biblioteca del Museu

Però, en aquest centre de documentació no trobem únicament monografies i llibres d’actualitat, ben recentment Rodalies ha fet una donació de material publicitari que constitueix un exemple gràfic de gran valor que il•lustra un període de temps que va més enllà del segle XXI i on a traves del seu estudi s’aprecia l’evolució de la Companyia.

Catàlegs de Rodalies incorporats al Museu