11 febr.
imagen3

Vista del dipòsit de Vilanova abans de la construcció de l’economat

Les primeres locomotores de vapor havien de portar al tender reserves de carbó i aigua però, amb el cas de l’aigua, tot i sortir plenes d’origen, no hi havia prou i havien de proveir-se varies vegades en un trajecte llarg. Fruit d’aquesta necessitat va sorgir els dipòsits d’aigua o aiguades com elements característics de les antigues estacions de ferrocarril. (versión castellano)

IMGP7434

Aiguada de Tortosa

Aquests dipòsits, encara visibles en moltes estacions, eren imprescindibles per a l’explotació ferroviària del passat. Hi havia de grans dimensions que es situaven als dipòsits de locomotores i més petits a estacions estratègiques per a subministrar aigua a les màquines de vapor. S’abastien de l’aigua del seu municipi tot i que, de vegades, s’havia de portar d’altres llocs i, un cop a l’aiguada, proporcionar la pressió necessària per a elevar-la, pel seu propi cabal o per mitjà de bombes. Se’n construïen de metàl·lics o d’altres materials com ciment, maó o formigó.

2014-11-12 18.04.57 copia

Aiguades de Vilanova

Els tres dipòsits de Vilanova i la Geltrú són dels anys 20 del segle passat. Es van fer d’acord amb la resta d’instal·lacions del dipòsit de locomotores, tot conjugant la utilitat amb unes línies harmòniques. La primera i la tercera són metàl·liques sobre pilars de forja. La segona, també magatzem, de formigó amb cubeta metàl·lica. A més, disposava d’un sistema de tractament sobre els minerals de l’aigua per a reduir els efectes negatius a les calderes de les locomotores. La seva funció era de reserva per si la xarxa local hagués estat insuficient.

A hores d’ara, són una representació emblemàtica del Museu i un destacat element visual del conjunt patrimonial. Per commemorar els 25 anys del Museu s’ha creat un programa de patrocini per la restauració de les tres aiguades a fi de rehabilitar i preservar tan singulars construccions.

tres

Vista actual de les aiguades de Vilanova

2 Respostes to “La joia del Museu del mes de febrer: Dipòsits d’aigua del taller de locomotores de Vilanova i la Geltrú”

1. include shipping insurance Novembre 1, 2015 a 19:02 #

It’s nearly impossible to find educated people on this
    topic, however, you sound like you know what you’re talking about!
    Thanks

Trackbacks/Pingbacks

1. Comencen les obres de rehabilitació | - Octubre 23, 2015

[…] començat la primera fase de treballs, en concret la que està destinada a la rehabilitació dels tres dipòsits d’aigua de l’antic dipòsit de locomotores de vapor de Vilanova i la Geltrú, on actualment s’ubica el Museu. Versión en […]