Col·lecció de postals Jaume Morell: joia del mes d’octubre

10 oct.

7

El col·leccionisme individual ha estat al llarg de la història una de les fonts generadores del patrimoni cultural. Aquest col·leccionisme es nodreix de la curiositat i la sorpresa, que produeix gratificació sensorial i intel·lectual al col·leccionista. Els principis d’ordenació i selecció distingeixen el col·leccionisme del fetitxisme, que es caracteritzaria per l’acumulació desordenada i el secret. Un pas més enllà, el col·leccionisme científic, que transcendeix l’individual, precisa de sistematitzacions contrastades que permetin dur a terme una activitat contínua de recerca. Aquest col·leccionisme està present en les col·leccions dels segles XVII i XVIII, en les quals es van fonamentar els principals museus públics europeus. (Versión en castellano aquí)

31

La targeta postal, que ha estat profusament col·leccionada, neix com una modalitat de correu. Amb ella es tractava de reduir el cost del franqueig per els qui volien enviar breus missatges que no precisaven el secret de la comunicació. Apareixien per primera vegada en l’Àustria de 1869, en forma de petites cartolines que en el seu anvers portaven ja imprès el franqueig, mentre es reservava el revers per al missatge. Immediatament altres països com Alemanya, Suïssa i Anglaterra les introduïen en el seu sistema de correus. A Espanya, la primera targeta postal va ser impresa en 1873 per la Fabrica Nacional de Moneda y Timbre, i el seu valor era de 5 cèntims. Aquestes primeres targetes, encara sense il·lustracions, i que es caracteritzaven per tenir el segell imprès en la mateixa cartolina, es van denominar “sencers postals”.

45

Amb motiu de la guerra franc-prussiana els sencers postals oficials francesos i alemanys van començar a adornar-se amb il·lustracions. Aquestes targetes il·lustrades ja no portaven, a diferència dels sencers, el segell imprès. Amb l’aparició de la il·lustració es va denominar anvers a la cara de la cartolina on aquesta anava impresa, i revers a l’altra cara, destinada al franqueig i l’adreça. A Espanya, el reglament del servei de correus de 1898 fixava les dimensions màximes de les targetes elaborades per la indústria privada en 14 cm de longitud i 9 cm d’amplària.

57

Al començament de segle XX l’edició de postals va aconseguir un volum tan considerable que va superar a la producció de segells. El seu desenvolupament va fomentar l’intercanvi entre nacionals i estrangers, passant de ser un mitjà de comunicació a un vehicle cultural que permetia conèixer pobles, paisatges i costums. Naixia així el col·leccionisme de la postal il·lustrada, que tenia un cost inferior fins i tot al del segell de correus. A la fi dels anys 50 comencen a aparèixer a Espanya les principals postals a color, generalitzant-se el seu ús en la dècada posterior i ampliant-se el seu format a 10 x 15 cm. En la dècada dels 80 la targeta postal va deixar de ser una forma de comunicació: el mateix desenvolupament que va facilitar el seu naixement mitjançant la impressió d’imatges fotogràfiques ha estat el desencadenant de la seva obsolescència, sucumbint a les noves tecnologies, que han revolucionat les pautes de comunicació.

82

La col·lecció de targetes postals de temàtica ferroviària que recentment ens han llegat els hereus de Jaume Morell aporta un gran valor documental a l’arxiu fotogràfic del Museu, ja que ompli algunes llacunes d’aquest. Algunes d’aquestes targetes postals van ser impreses al primer quart de segle XX, per la qual cosa la seva il·lustració ens parla d’infraestructures inexistents avui dia. El procés de catalogació i classificació ha començat recentment i aviat estarà disponible el seu accés des del terminal de la sala de lectura de la biblioteca del Museu.