El Centre de Documentació del Museu del Ferrocarril de Catalunya

26 febr.
Planell dels terrenys ferroviaris de Vilanova i la Geltrú, aprox. de la dècada de 1920

Si algú pensa que el Museu del Ferrocarril de Catalunya és bàsicament un lloc on gaudir, en família, amb amics, en grup o individualment, no s’equivoca. Però és molt més que això!!!

Molts de vostès sabran que en aquest equipament es guarda una de les col·leccions de locomotores de vapor més importants d’Europa, junt amb d’altres elèctriques i dièsel, vehicles de diversa configuració i altres elements del món ferroviari.

1-Biblioteca-panoramica

Però avui no els volem parlar de la seva magnífica col·lecció. Avui volem recordar que el Museu també compta amb un Centre de Documentació, l’únic de caràcter públic en aquesta temàtica a Catalunya, a l’abast d’afeccionats i entesos, que ens ajuden amb les seves investigacions a entendre millor i a completar la informació que tenim sobre el món del tren i tot el que l’envolta.

Al Centre de Documentació es poden trobar magnífics fons documentals de diversa mena: llibres, revistes, memòries, vídeos, fotografies i un important fons cartogràfic, del que volem destacar un exemple d’estudi, el llibre publicat el 2011 per Jordi Ferrer i Pumareta, geògraf i expert en urbanisme, “El traçat del progrés, els fonaments cartogràfics del procés d’eixample urbà de Vilanova i la Geltrú a la segona meitat del segle XIX”, editat per l’Institut d’Estudis Penedesencs.

llibre Jordi Ferrer

Us deixem aquesta frase de l’autor que ens agrada especialment i us animem a venir a consultar el nostre fons documental: “La xarxa de connectivitat que els ferrocarrils, els ports i les carreteres tracen sobre el territori jerarquitza més les ciutats, que competeixen per absorbir i oferir un potencial de creixement econòmic i residencial, entès com el paradigma del progrés. Aquest interessant estudi ara també forma part del nostre fons.