Resistents i Deportades, i la col·laboració del Museu al Projecte Buchenwald

10 febr.

RESISTENTS EXPOEl proper dissabte 15 de febrer s’obre al públic, a la Sala Espai Segle XXI del Museu, l’exposició temporal, Resistents i Deportades, produïda per l’Amical Mauthausen i que ens descobreix bàsicament el camp de concentració de Ravensbruck i tot el que van patir les dones durant el procés de l’Holocaust. EXPO PORTADA-CAMP ARAFa dos cursos que el Museu del Ferrocarril de Catalunya, junt amb d’altres associacions com l’Institut d’Estudis Penedesencs, els centres educatius de secundària i el Centre de Recursos del Garraf treballen amb una proposta plantejada per l’Amical  i que té com al ferrocarril com a testimoni mut i mitjà de transport dels deportats als distints camps de concentració nazis. Es tracta del Projecte Buchenwald. El grup de treball del projecte, que es reuneix habitualment a la biblioteca del Museu, té uns objectius i unes línies de treball determinades que s’adrecen bàsicament als estudiants dels nivells educatius de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat. Entre els principals objectius destaquen els de fer arribar i difondre la història dels camps de concentració a l’alumnat, per tal que en siguin coneixedors i per a que mai caigui en l’oblit la greu situació viscuda. Per altra banda, es vol donar eines que puguin ajudar a l’alumnat a prendre consciència dels valors democràtics i ser crítics davant d’algunes situacions presents.

EXPO EXPERIMENTS MEDICS-JUDICISLa feina amb els estudiants es fa de manera transversal a través de les matèries de Literatura Catalana i Universal, Educació ètico–cívica, Història del món contemporani, Filosofia, Música, Arts Plàstiques o qualsevol altre que cada centre educatiu consideri interessant per al projecte. Es treballa tenint en compte el context històric del segle XX des de la II República i la Guerra Civil Espanyoles, fins arribar a la Segona Guerra Mundial, però també des de el context literari i social, per tal d’apropar els fets històrics i les experiències vitals extraordinàries del moment a la realitat actual. Com al curs anterior, es proposen diverses activitats en les que poden participar els estudiants i centres educatius que ho desitgin:

-Al mes de gener: la COMMEMORACIÓ DEL DIA INTERNACIONAL DE L’HOLOCAUST, que  a Vilanova es va fer el 25 de gener passat.
-Es proposa L’ASSISTÈNCIA A DIVERSES XERRADES: Informatives del projecte Buchenwald, sobre la deportació als Camps Nazis i, aquest any, xerrades dels alumnes que van fer el viatge a Alemanya el 2013.
– Es programa un CICLE DE CINEMA, amb pel•lícules relacionades amb aquest tema, un cop al mes des del mes de gener al mes d’abril
– Una EXPOSICIÓ TEMPORAL anual a la sala Espai Segle XXI  del Museu.

– Es planteja, també, la possibilitat de que alguns estudiants puguin realitzar UN VIATGE A ALEMANYA per a conèixer de prop alguns dels camps de concentració.
COLABORADORES EXPO
A més de les aportacions que el Museu ha vingut fent durant aquest dos cursos en quant la participació activa des de l’Àrea de Educació del Museu, a la cessió d’espai per a les reunions del grup de treball i per a la exhibició de l’exposició temporal que es programa cada curs, aquest any s’ha afegit la col•laboració del Museu del Ferrocarril de Madrid Delicias, que està portant a terme una base de dades bibliogràfica de Ferrocarril i Deportació que aviat es podrà consultar on line i que ja porta moltes més de cent entrades entre llibres, articles de revistes, documentals, ponències, audiovisuals, etc. i que inclou documents de la xarxa ferroviaris espanyola, però també de la francesa i alguna altra europea.

Una resposta to “Resistents i Deportades, i la col·laboració del Museu al Projecte Buchenwald”

1. Aleix febrer 16, 2014 a 10:18 #

Una iniciativa molt interessant. Endevant!