La joia del Museu del mes de febrer: Plànols de la locomotora Mataró (1948)

3 febr.

Reparació de la Mataró a Lleida

El mes de desembre vam aconseguir una fita sense precedents al món del patrimoni industrial a nivell nacional: assolir amb un projecte de micro-mecenatge el finançament necessari per a reparar de l’emblemàtica rèplica de la primera locomotora que va funcionar a l’Estat.

Reparació de la Mataró a Lleida

Tot i el suport dels mecenes que faran possible la seva reparació, a hores d’ara volem destacar una altra mena de col•laboració que, transcendint de la aportació econòmica, ha suposat un engranatge clau per assolir amb garanties la reparació. Els plànols originals de la locomotora, que suposen una eina més a les mans dels operaris per garantir que ben aviat tornarem a veure la locomotora reparada al Museu.

Reparació de la Mataró a Lleida

En primer lloc hem d’agrair al Museu de Mataró i a l’Ajuntament d’aquesta mateixa ciutat el seu suport per assolir aquesta joia. A l’estiu, quan el projecte de micro-mecenatge s’estava forjant, vam saber de l’existència dels plànols al Museu de Mataró. Ens vam posar en contacte per obtenir-ne una copia dels mateixos per poder assolir una futura reparació amb més garanties, i ja coincidint amb la campanya de micro-mecenatge, el mateix Ajuntament va decidir fer-se càrrec dels costos de la digitalització.

Plànol de la locomotora (procedència Museu de Mataró)

La col•lecció esta formada per 108 plànols de diferents mides elaborats l’any 1948 per la Maquinista Terrestre y Marítima de Barcelona per encàrrec de la Comissió del Centenari del Ferrocarril responsable d’organitzar els actes de l’esdeveniment.

Details de plànols de la locomotora (procedència Museu de Mataró)

Totes les parts i peces estan detallades amb la seva designació, mides, material, número de peces de cadascuna i model, el seu pes i les observacions pertinents essent un document únic per si mateix, però que per a nosaltres encara representa més transcendència.

Els plànols originals es troben al Museu de Mataró en bon estat de conservació i així han quedat digitalitzats, uns documents que des d’ara aniran units amb la locomotora per al seu manteniment i futures reparacions. D’aquesta manera es tracta de garantir en les millors condicions possibles la conservació d’aquesta joia singular del nostre Patrimoni Industrial.

Plànol de la locomotora (procedència Museu de Mataró)

2 Respostes to “La joia del Museu del mes de febrer: Plànols de la locomotora Mataró (1948)”

1. Joan Alberich febrer 3, 2014 a 12:57 #

Com sempre, una magnífica entrada amb una excel·lent docuemntació gràfica