La joia del Museu del mes de novembre: Maquetes del tren del Centenari i Alemanya

21 nov.
Maqueta de la locomotora Mataró

Coincidint amb la campanya de micromecenatge “Recuperem la locomotora de vapor Mataró” volem destacar aquest mes unes petites joies que estan molt relacionades amb l’emblemàtica locomotora Mataró.

Es tracta de dues maquetes fetes a escala de 5 polsades rèplica exacta de les seves germanes grans i dotades de totes les peces i elements dels models originals, són capaces d’engegar-se amb carbó, marxar, frenar, etc. Una d’elles és la rèplica del Tren del Centenari format per la locomotora Mataró i tres cotxes de primera, segona i tercera classe. L’altra és d’una locomotora alemanya, molt semblant a les Mikados que tenim al Museu. Es tracta de la locomotora 1-3-1 23001.

Maqueta del Tren del Centenari

La rèplica del Tren del Centenari té una llargada de 3,55 m. comptant la locomotora, el tender i els tres cotxes. Va ser construïda l’any 1997 i es va trigar 3 ó 4 anys en construir-la. Amb motiu de la celebració dels 165 anys de la primera circulació ferroviària al territori peninsular, i coincidint amb els actes d’aquest aniversari la maqueta va ser recol•locada en un nou expositor justament al costat dels cotxes del centenari, els quals s’han ambientat també amb maniquins vestits de l’època.

Maqueta de la locomotora Alemanya 23001

Per la seva part,la maqueta de la locomotora alemanya, posteriorment també ha estat col•locada a la Rotonda, ben a prop de la del tren del Centenari, ja que un cop terminades las obres a la Rotonda del Museu, es pretén un major enlluïment d’aquesta emblemàtica zona del Museu. Aquesta locomotora fa una llargada de 2,02 m. i va ser construïda posteriorment a la del Tren del Centenari cap al 2004.

El Sr. Fonollosa amb els cotxes del Tren del Centenari

Pel que fa al seu constructor, totes dues són obra de Vicenç Fonollosa i Gallén, un home amb una gran afició al modelisme en general (també va construir maquetes de vaixells). A casa seva es va habilitar un petit taller i amb eines artesanals va anar, poc a poc, aconseguint el miracle d’aquestes joies del maquetisme.

El Sr. Fonollosa al seu taller

Quan va morir el Sr. Fonollosa, la seva família, tot i haver rebut diverses ofertes de particulars per comprar les maquetes, volia que el llegat quedés a l’abast de tothom i van pensar en el Museu del Ferrocarril de Catalunya com el lloc adien per gaudir de la seva espectacularitat i bellesa. Així el dia 1 de desembre de 2012 es va signar el document de cessió, estan exposades des de les hores primerament a la Nau Pont Grua, al costat de la Taula d’enclavament i ara a la Rotonda ficades dins d’expositors.

Signatura del conveni de cessió