La participació del Museu al Màster de Sistemes Ferroviaris

16 oct.

campus VNGAquest divendres 18 d’octubre s’inaugura al Museu del Ferrocarril de Catalunya la quarta edició del Màster de Sistemes Ferroviaris i Tracció  Elèctrica de la Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú. Pocs màsters comencen les seves classes en un Museu amb la presencia de les màximes autoritats del municipi, però és que aquests estudis de postgrau especialitzats en ferrocarril són especials.
En la seva creació i definició va participar activament el Museu i el departament de Formació de la Fundación de los Ferrocarriles Españoles –entitat que el gestiona. Un Màster impartit pels millors professionals docents de les empreses ferroviàries que permet als alumnes conèixer de primera ma la teoria i la pràctica d’aquestes companyies i garantir la formació dels tècnics de qualitat que exigeix el mercat laboral.

director masterL’any 2009 el Museu va donar impuls a una nova línia estratègica que des de finals dels anys 90 estava en la seva essència: la consolidació d’un ampli projecte patrimonial, cultural, educatiu, lúdic o turístic que identifiqui el territori i que apropi i promocioni el món del ferrocarril. El Museu es conscient que a l’escenari de canvi i evolució en que vivim, és vital reinventar les formes generals d’actuar i, en el cas dels museus, d’aconseguir ser útils i sostenibles. Si el punt de partida és la custodia i la transmissió amb dignitat d’un llegat ferroviari tangible i intangible, cal buscar formes innovadores de fer-ho perquè les fórmules dels museus tradicionals ja no garanteixen la seva viabilitat. Ara cal ser necessaris, oferir nous serveis adaptats als requeriments socials, ser viables econòmicament, crear i consolidar projectes transversals.

master tallerEn aquest sentit l’equip del Museu no només ha contribuït a la constitució i al funcionament d’un Màster únic a Catalunya, especialitzat en sistemes ferroviaris i tracció elèctrica impartit al Campus de Vilanova i la Geltrú,  també ha participat en la implantació a l’institut Lluch i Rafecas del primer cicle formatiu en modalitat dual en l’àmbit del manteniment ferroviari de tot l’estat espanyol a la capital del Garraf amb l’oportunitat de fer pràctiques als tallers de Renfe d’aquesta ciutat.

Tot, sense comptar el protagonisme que des de fa més d’una dècada té el Museu entre les escoles de Catalunya, en quant a educació del transport per ferrocarril. De manera que el Museu actua de dinamitzador educatiu i cultural per situar Vilanova i la Geltrú com a capital del ferrocarril. A la ciutat  es donen totes les condicions per construir un gran projecte integrador del món del tren. No hi ha cap altra població que tingui un campus universitari, un museu del ferrocarril, uns tallers de manteniment i reparació de vehicles de primer ordre o una estació on entren i surten més de 18.000 persones al dia, instal•lacions totes elles que es troben molt properes entre si. Una ciutat amb una potent i arrelada identitat ferroviària que disposa dels elements necessaris per a atreure i promoure la investigació i la divulgació d’aquesta modalitat de transport.
ex-alumnes master
El Museu, que fa de coordinador del Consell Assessor format per 24 empreses (presidit pel  director general de Comsa-Emte, Miquel Llevat) i constituït per garantir la presencia empresarial en aquests estudis de postgrau, ha estat un element clau en la professionalització del Màster.
titol imag master
Un compromís ampli de les diferents institucions i empreses permetrà assolir els objectius d’excel•lència, de rendibilitat socioeconòmica i de projecció nacional i internacional que es proposen el Consistori, l’UPC i el Museu del Ferrocarril de Catalunya.