La joia del Museu del mes de setembre: Locomotora 030-2013 Mamut

10 set.
Locomotora MZA 246 Mamut a sobre del pont giratori del Museu

Continuant amb les obres del Museu, aquest mes trobaràs la locomotora 030-2013 Mamut fora de la rotonda. L’hem col•locada just davant del cotxe-aula i és la primera que veuràs quan accedeixis a l’exterior, un lloc preferent del Museu per a que pugis gaudir de la locomotora a l’aire lliure, fer-li fotografies, pujar a sobre, etc. T’hauràs de donar presa perquè aquesta ubicació només la trobaràs fins al 21 d’octubre.

Situació actual de la locomotora al Museu

Aquesta locomotora, tot i que sembli una més, té un valor històric i una trajectòria que és digna de menció a part. D’una banda és, després de la Martorell, la locomotora més antiga que es conserva al país. Fabricada el 1857 al Regne Unit per la companyia Nasmith Wilson, tenia una potència de 422 cv., pesa 34 tones i podia assolir una velocitat de 50 km./h. Originàriament a la M.Z.A. va ostentar el número 246 que encara podràs veure al seu frontal.

Esquema de la locomotora

La companya M.Z.A. (Compañía de los Ferrocarriles de Madrid a Zaragoza y a Alicante) va encarregar la sèrie de 47 locomotores a diversos fabricants, Nasmith Wilson & CO. va construir des de la 2013 fins a la 2023; Kitson & CO., des de la 2024 fins a la 2040; i CAIL des de la 2041 fins a la 2059. Van ser les primeres locomotores de vapor mixtes adquirides per la companyia per remolcar tant trens de viatgers com de mercaderies. La seva considerable potència per a mitjans del segle XIX li va valer el seu sobrenom de Mamut.

El 1857 el maquinista Gregorio González es va fer càrrec de la locomotora per a prestar el seu primer servei amb ella. Des de les hores i durant més de un segle, la locomotora mai va veure detinguda la seva feina, tret de petites reparacions. Un historial brillant, net d’accidents tràgics, ni carros ni persones atropellades per les seves rodes. No més hi ha constància d’haver patir accidents en dues ocasions, l’agost de 1858 que va xocar amb un altre tren amb el resultat de varies peces trencades, pel que va haver de ser enviada als tallers generals d’Aranjuez per a la seva reparació. L’altre va ser cinquanta anys més tard, al març de 1896 quan va topar a Ciempozuelos amb una altra locomotora mentre feia maniobres. Un autèntic rècord donada la seva dilatada trajectòria i el quilometratge recorregut.

Renfe va fer un homenatge a aquesta locomotora com a celebració dels 100 anys ininterromputs de servei l’any 1957, i és que la Mamut va tindre una vida activa de 106 anys. Amb motiu del seu homenatge, es volia restablir la locomotora al seu estat d’origen, així se li va treure l’afegit de una sobrecabina que no hi era al seu estat de fabrica i va ser pintada amb els seus colors originaris. Vol dir que, desprès d’un segle estava pràcticament inalterada. Aquestes xifres són avui dia impensables.

Foto antiga de la locomotora amb la sobrecabina afegida

Els seus dies actius van acabar a Alacant-Terme com a caldera fixa desprès d’haver recorregut més de 2.600.000 kilòmetres. Finalment, el 1972 va ser preservada al aleshores dipòsit de vapor de Vilanova i la Geltrú, germen del Museu del Ferrocarril de Catalunya on podràs gaudir d’aquesta heroïna de la tracció a vapor de l’estat.

Frontal de la locomotora a la rotonda del Museu