25 jul.
1-Pont_giratori

Locomotora 020 04 al pont giratori

Aquest estiu, coincidint amb les obres de millora de la rotonda al Museu trobaràs un munt de canvis, si et fixes al pont giratori veuràs que a sobre hi ha una petita locomotora que en altres ocasions hauràs trobat gairebé amagada a l’interior de la rotonda, es tracta de la locomotora 020-04 o bé Andaluces 4.

Aquesta locomotora va ser fabricada a Bèlgica a l’any 1886. Amb una potencia de 630 CV. pertanyia a un tipus de petites locomotores construïdes per a usos limitats, generalment sobre línies de reduïdes dimensions; àrees urbanes o maniobres en estacions, dipòsits i factories. Per fer aquesta tasca es necessitaven locomotores senzilles, de fàcil manteniment i limitada potència cosa que ha fet la nostra locomotora durant gairebé vuitanta anys.

2-Croquis

Croquis locomotora. Dibuix: Pedro Pintado Quintana

L’història de la locomotora comença quan va ser adquirida per la companyia Ferrocarril Urbano de Jerez de la Frontera, que més tar es va integrar a la companyia dels Ferrocarrils Andalusos sent d’aquí d’on li prové el sobrenom de Andaluces 04. Després de tota una llarga vida ferroviària en aquesta companyia, el 1942 es va vendre a la Compañía Española de Fabricación Mecánica del Vidrio (CELO), a Sant Adrià del Besòs, per moure vagons entre la factoria i l’estació de Renfe, cosa que va fer ininterrompudament fins el 1963. Des d’aquesta data va cessar la seva activitat fins que va arribar al Museu.

3-Traslado Foto-Reder

Trasllat. Foto: Reder

La comarca de Jerez va ser pionera en projectes ferroviaris, des de la primera concessió peninsular a Díez Imbrecht el 1829 fins a la primera línia andalusa el 1854 entre Jerez i el Puerto de Santa María. Darrere d’aquests projectes radicava la necessitat de la indústria del vi per donar-li sortida cap al mar. En 1872 s’avança un pas més en la imbricació del negoci del vi amb el ferrocarril.

La companyia del Ferrocarril Urbano de Jerez va néixer amb unes característiques i vocació que difícilment tornarem a trobar a la nostra història ferroviària. El 1872 es va inaugurar, i va circular pels seus carrers gairebé un segle amb una única finalitat, el transport de vi des dels cellers de la ciutat fins a l’estació de mercaderies. Així Jerez es va convertir en una de les poques ciutats, si no l’única, que va oferir els seus carrers per a que per elles circulés el ferrocarril.

4-Jerez

Plànol Ferrocarril Urbà de Jerez. Dibuix Pedro Pintado Quintana

El traçat va estar definit per una via principal, circular tot i que oberta i que avançava de manera concèntrica a la muralla, des de aquest traçat s’accedia als cellers bé directament be amb ramals que s’endinsaven als complexos cellerers. Tot plegat va quedar intricat amb el paisatge urbà de la ciutat que, segons la seva memòria justificativa es derivarien amplis beneficis per al paviment de la ciutat, molt malmès pels carros que transportaven el vi i pel mateix vi, que sofriria menys amb el transport. Tan lligat va estar el ferrocarril amb el vi que fins i tot es feien acudits, com el que es deia a una de les fires a Jerez, que si s’omplien les calderes de les locomotores amb vi en lloc d’aigua funcionaven millor.

El 1969 va concloure el procés de desmantellament del ferrocarril urbà del que no més queden alguns metres de via i algunes locomotores com la que podràs admirar ara al pont giratori del Museu.

5-020_04

Locomotora 020 04 al Museu

Una resposta to “La joia del Museu dels mesos de juliol i agost: La Locomotora 020-04 i els Ferrocarrils urbans de Jerez”

1. Juanjo Olaizola Març 2, 2014 a 18:45 #