Fons fotogràfic: antiga estació de Reus-Avenida

11 jul.

4369

Francesc Ribera i Colomer, 1955. Sèrie de 5 fotografies: placa de vidre de 13 x 18 cm. Arxiu fotogràfic del Museu, Fons Servei Elèctric de Renfe, registres 4369 a 4373.

Situada a l’actual Parc de Sant Jordi, l’estació de Reus-Avinguda o estació del Nord, avui desapareguda, fou l’estació del primer ferrocarril que va connectar la ciutat amb Tarragona, el 16 de setembre de 1856, mitjançant una petita línia de poc més de 13 km. Probablement no va ser l’estació original ja que, com era bastant habitual,  hi va haver una altra provisional, la imatge de la qual desconeixem.

4370

La seva tipologia era bastant curiosa, amb molta similitud estructural amb l’estació de Barcelona-Vilanova, que vam comentar recentment. Encara que sempre va ser una estació terme, la seva morfologia obeïa al model d’estació de pas, amb dos pavellons paral·lels a banda i banda de les vies, un per al servei de mercaderies i l’altre per al de viatgers, l’accés dels quals es feia a través d’una escalinata per la qual s’accedia al cos central, que sobresortia de la resta a manera de temple clàssic, amb la façana rematada a modus de frontó. L’articulació de façanes i paraments era, no obstant això, més senzilla que aquella altra de la ciutat de Barcelona, amb totes les obertures rematades amb arcs de mig punt en tota la seva extensió, façana de maó vermellós i teulades a dues aigües, com moltes altres estacions de la companyia Nord. Entre ambdós pavellons es disposava la marquesina. L’aspecte més curiós era però la disposició d’un pont giratori al final de les vies, on habitualment es disposen els topalls, el que permetia donar la volta a les locomotores i encapçalar-les novament, si era necessari per a continuar la marxa, a través d’una via d’escapament.

4371

Fins el 1884 va ser l’única estació de la ciutat. La companyia dels Directes va aixecar la seva pròpia estació, de tipologia molt diferent, en una zona propera coneguda com Passeig de Mata. Durant molts anys ambdues estacions van conviure amb els seus propis tràfics, gestionades per les dues companyies més importants del ferrocarril espanyol: MZA i Nord, que havien absorbit en 1898 i 1885 respectivament a aquelles primeres companyies pioneres.

4372

L’estació de Reus-Avinguda va estar en servei fins a març de 1967, quan tots els tràfics es van concentrar a l’estació de Reus-Passeig de Mata, que curiosament també va ser llavors enderrocada i substituïda per la que avui coneixem. Com és habitual, la qualitat de la placa de vidre de 13 x 18 de Francesc Ribera és impressionant, amb una gamma de grisos i profunditat de negres poc habituals en la fotografia digital actual. El detall és molt precís i fàcilment permetrien còpies de qualitat de gran format.

4373

3 Respostes to “Fons fotogràfic: antiga estació de Reus-Avenida”

1. Marc matamoros Juliol 11, 2013 a 16:30 #

Bona tarda soc responsable del facebook de amic dels trens de reus, habera si ma podrieu passar las fotos del reportatge gracieS

• Museu del Ferrocarril de Catalunya Juliol 11, 2013 a 21:02 #

Hola Marc, si fas click sobre la foto la pots veure ampliada a 1.500 píxels el costat gran. La pots descarregar llavors al teu ordinador, encara que has de saber que l’autor encara es viu i que té tots els drets de reproducció i gestió. Posa sempre l’autor si la vas a fer servir al facebook o en qualsevol altre medi.

2. tony hurtado Juliol 12, 2013 a 10:53 #

Estas magnificas fotos son, aparte de documentos historicos, autenticas obras de arte. Dan ganas de imprimirlas y colgarlas enmarcadas en un lugar preferente. Sobre todo la última, que refleja la salida de la estación, tiene un encanto especial. Tony