La joia del Museu del mes de maig: Locomotora 151F-3101 Santa Fe

14 maig
 Locomotora Santa Fe

Als anys 40 del segle passat uns dels principals problemes de la xarxa ferroviària al Nord-est peninsular consistia en superar, fins i tot per als trens de mercaderies, la dura pendent de Brañuelas en el tram de León a Ponferrada a la línia de Palencia-Coruña, únic accés disponible per arribar a Galicia en tren. Per a poder solucionar el problema que suposava aquest coll d’ampolla, es va idear aquesta gran màquina de cinc eixos acoblats de gran potencia, adient per a remolcar els pesants trens que transportaven carbó.

Locomotora Santa Fe en ple esforç

La Santa Fe màquina fou projectada l’any 1934 per a la companyia ferroviària del Nord. Les Santa Fe foren les locomotores més pesades, potents i amb més esforç de tracció d’Europa Occidental. Aquesta màquina de cinc eixos motrius, era el model idoni per a remolcar trens als perfils més durs. Per això resultava insuperable, un cop resolts els problemes tècnics derivats de les seves dimensions enormes. Es va dissenyar pretenent tenir una locomotora que fos capaç d’afrontar la difícil explotació, per motius orogràfics de la esmentada línia de Palencia-Coruña. La empresa encarregada de la seva construcció fou la Maquinista Terrestre i Marítima, ubicada a Barcelona. La seva presentació es va fer a l’any 1942 en el trajecte Vilanova-Sant Vicenç de Calders.

Locomotora Santa Fe en funcionament

Després es van enviar a la línia per a la que foren concebudes i on circularen fins l’any 1961, Ocasionalment remolcaven trens de viatgers però, a causa del seu pes adherent i potència, resultaven més adequades per al remolc de trens de mercaderies, la qual cosa feren amb gran eficàcia. Amb l’extensió de les electrificacions de la zona, foren progressivament transferides, ja en mal estat, als dipòsits d’Arcos de Jalón i Madrid-Cerro Negro encara que es mantinguérem en actiu donant altres serveis com remolcar mercaderies entre Puertollano i Calatayud fins que van ser donades de baixa definitivament al 1969.

Foto: Sergi Jiménez Tort

De les 22 locomotores que es van construir no més queda una que podràs admirar al Museu on podràs pujar a la cabina, fer un cop d’ull a la quantitat i varietat d’instruments i imaginar la feina que suposava conduir una locomotora d’aquestes dimensions. Aquesta locomotora va ser sotmesa a una restauració integral de xapa i pintura als anys 1990-91.

Santa Fe 5 -Restauració

Elements restaurats

Recentment ha estat novament restaurada per membres de l’Associació de Voluntaris del Museu (SiC), s’han fet actuacions en la xapa, pintura, polit i adequació del diferents aparells de la cabina de conducció (manòmetres, palanques, comandaments, vàlvules, etc.) així com dels elements exteriors per a deixar-la al seu estat original de fàbrica ja que quan la màquina estava en explotació van pintar totes aquestes peces amb el mateix color negre de la locomotora.

Santa Fe amb la numeració de Renfe

La locomotora era molt diferent de totes les construïdes a Espanya fins la data, amb unes dimensions colossals. La seva potencia no més va ser superada per les locomotores Confederación, construïdes molt més tard. La Santa Fe superava però a  aquella en esforç tractor, es a dir, que era la locomotora que més carrega podia arrossegar de totes les que van circular a Espanya.

Aquestes locomotores formen part del conjunt de màquines amb numeració 151, disposició que assenyala la primera identitat de la locomotora i vol dir que la màquina disposa d’un eix portador davanter, 5 eixos motors i un eix portador al darrere. Són les úniques màquines de cinc eixos acoblats que han circulat a la xarxa espanyola. Disposen d’expansió simple i tres cilindres. Amb un pes de 213 tones són les locomotores més pesades dels ferrocarrils espanyols. La seva potencia en CV era de 3960, arribant a una velocitat màxima de 100 km/h.

Esquema