6 febr.

Vista aèria de la estació de França amb la ubicació de l’edifici pont on es trobava la taula d’enclavaments – Imatge IMH

L’augment progressiu del trànsit ferroviari va fer necessari incrementar el nombre de vies a les grans estacions per donar pas a una cada vegada més nombrosa circulació de trens. El problema no residia en el major nombre de senyals i agulles, sinó en la seva perfecta coordinació per  evitar que es produïssin  accidents. En un primer moment es va idear la concentració de palanques d’accionament en determinats punts per  prevenir els perills derivats dels descuits. Aviat es va veure que per eliminar els errors humans era necessari relacionar mecànicament els òrgans de maniobra d’aquests aparells, de forma que fos impossible  moure una palanca quan es pogués posar en perill la circulació. D’aquesta manera varen néixer els enclavaments que són, en definitiva, qualsevol dispositiu mecànic o elèctric, o la combinació d’ambdós, que evita que una falsa maniobra pugui afectar la circulació ferroviària.

Vista de l'edifici pont

Vista de l’edifici pont

Dins la col•lecció del Museu destaca per la seva impressionant grandària i complexitat tècnica la taula d’enclavament de la estació de Barcelona-França, construïda el 1924 amb una tecnologia electromagnètica novadora que agilitzava la circulació i millorava la seguretat espectacularment. Va estar instal•lada fins el 1989 a les agulles d’entrada de la estació, a un edifici pont construït a tal efecte a sobre de les vies. A dins de l’edifici, a hores d’ara desaparegut, es regulava tot el trànsit ferroviari que entrava i sortia de la estació.

Dues imatges de l’interior del edifici pont amb la taula d’enclavaments

Detall de l'interior del panell inferior

Detall de l’interior del panell inferior

La taula consta de dues files amb 121 palanques que permetien realitzar més de 500 itineraris diferents. Podeu observar la complexitat del seu mecanisme si al Museu mireu el panel inferior. Al panel superior es poden observar els diferents indicadors lluminosos: la posició de les agulles, la indicació de les senyals de cadascuna de les vies y els circuits que mostren la ocupació de la via a qualsevol moment.
Avui, aquesta tecnologia ha estat substituïda pels nous enclavaments electrònics, basats en la tecnologia de microprocessadors, que milloren en seguretat a tots els sistemes anteriors.
Al Museu, no només s’ha preservat la taula d’enclavaments, després del seu desmuntatge, es conserva prou documentació sobre el seu funcionament i les seves característiques que es pot trobar a la biblioteca del Museu.

Documentació de la taula d’enclavament

Avui, a més a més, podràs gaudir a sota de la taula d’enclavaments d’unes magnifiques reproduccions a escala de 5 polsades del Tren del Centenari i de una locomotora de vapor alemanya. Així, la taula i les maquetes formen un dels raconets del Museu amb més encant de l’edifici principal, on es conjuga la visió d’un gran element amb un altre de petit però no menys important.

La taula amb les maquetes al Museu

Les maquetes van ser construïdes per Vicenç Fonollosa i gràcies a la cessió de la seva família tots podem admirar-les. De segur que ben aviat, atesa la seva bellesa i significació, las trobareu en aquest blog com una nova joia del Museu.

En aquest enllaç teniu informació dels nostres horaris i tarifes.

Una resposta to “La joia del Museu del mes de febrer: Taula d’enclavaments de l’estació de França”

Trackbacks/Pingbacks

1. La joia del Museu del mes de novembre: Maquetes del tren del Centenari i Alemanya | - Novembre 21, 2013

[…] de cessió, estan exposades des de les hores primerament a la Nau Pont Grua, al costat de la Taula d’enclavament i ara a la Rotonda ficades dins […]