La joia del Museu del mes de gener: xiulet de locomotora Mikado

4 gen.

xiulet1

Recentment restaurat pels membres del col·lectiu Socis i Col·laboradors del Museu (SIC), el xiulet de la locomotora Mikado 141F-2348 s’exposa des d’aquest mes a la planta superior de l’edifici de serveis, el que permet veure la seva bella estampa i les notables dimensions (40 cm d’alçada i 12,5 kg de pes). La pròpia locomotora està sotmesa en aquests moments a un procés de restauració que du a terme l’equip de voluntaris, que ha suggerit l’exposició aïllada del xiulet per poder-lo gaudir a poca distància. Construït íntegrament en bronze, es tracta d’un xiulet de 5 tons, com delata l’esglaonat de la pròpia estructura, que està formada per diferents cavitats a la seva part interna que permeten allotjar volums d’aire incrementals que provoquen una escala tonal creixent, d’acord amb la pressió de vapor introduïda, corresponent el so més greu al menor pas de vapor i viceversa.

xiulet2

L’equip de voluntaris del SIC encarregat de la restauració de la locomotora Mikado davant la seva locomotora

El seu funcionament és similar a la resta de xiulets: al passar una fina làmina de gas (aire o vapor) per un bisell, el flux d’aire es divideix en dos. Si una de les parts d’aquest flux es condueix a una cavitat tancada, aquest té tendència a sortir però el flux entrant impedeix que ho faci amb facilitat provocant una compressió de l’aire que hi ha dins. Quan aquesta supera la pressió de l’aire entrant aconsegueix sortir provocant una vibració: el so que escoltem és el resultat d’aquesta vibració. El xiulet de les locomotores de vapor era operat per mitjà d’una petita palanca accionada pel maquinista, que alliberava vapor dintre de la càmera del xiulet. L’estridència i el to estan així determinats per la seva grandària i estructura, a més de per la quantitat de vapor que el maquinista decideix fer passar. Cap altre so ha identificat millor al tren que el poderós bram del seu xiulet, recurs utilitzat freqüentment en el cinema per la seva simbologia i poder d’evocació.

xiulet3

Rafael González ens mostra l’estat de la cabina de conducció, encara en procés de restauració

Des dels primers temps les locomotores van ser equipades amb campanes –més pròpies en Estats Units i Canadà– i xiulets per a advertir del moviment del tren i donar senyals, indispensables en les tasques d’enganxi i desenganxi de les maniobres, al personal. Encara que l’actual normativa ha anat eliminant progressivament la varietat d’indicacions que es poden realitzar amb el xiulet, segueix utilitzant-se en aproximar-se a estacions, desviaments, corbes, passos a nivell, o quan es veuen animals o persones prop de la via, així com en tots els punts on existeixen senyals fixos que així ho indican: un cartell rectangular amb fons negre en el que hi ha inscrita la lletra S: silbar.

Cada locomotora va ser equipada amb un xiulet diferent, raó per la qual els diferents sons identificaven a cada vehicle abans fins i tot de ser vists, el que ha quedat en l’imaginari col·lectiu del personal ferroviari i de la població propera als llocs on solien xiular les velles locomotores. Per altra banda, l’acció de “llençar i soltar corda” per a accionar el xiulet era realitzada de manera peculiar per cada maquinista i fogoner, el que els delatava en moltes ocasions a la seva arribada a dipòsits i estacions, fins i tot pels seus propis familiars, que vivien freqüentment en els mateixos edificis de les instal·lacions ferroviàries. La xiulada va perdre, no obstant això, gran part de la seva majestuositat amb la substitució de les locomotores de vapor per les elèctriques i dièsel, i s’ha transformat avui en un so pràcticament residual.

xiulet4

El xiulet en la seva ubicació natural a la part superior de la locomotora, molt a prop de la cabina de conducció

Una resposta to “La joia del Museu del mes de gener: xiulet de locomotora Mikado”

Trackbacks/Pingbacks