La joia del mes de desembre: Draisina de Via i Obres

4 des.
La draisina al seu emplaçament habitual a la rotonda del Museu

Es denominen automotors aquells vehicles ferroviaris autopropulsats, és a dir, que poden moure’s per si mateixos sense necessitat de locomotora. Es tracta bàsicament de vehicles de viatgers (com l’automotor Renfe 9165, conservat també al Museu), encara que també els hi va haver destinats exclusivament al transport de mercaderies, denominats furgons-automotors, o com en aquest cas al trasllat del personal en plena via, principalment per a tasques d’inspecció o com a vehicle per al transport extraordinari de personal en cas d’incidència.

Tasques de restauració del motor per part dels voluntaris del Museu

L’aplicació dels nous motors de combustió interna al ferrocarril va ser més lenta i tardana que en l’automoció, ja que el vapor i la nova tracció elèctrica complien àmpliament les necessitats, mentre que les potències dels nous motors tèrmics eren insuficients per a les exigències de les locomotores. L’aplicació ferroviària d’aquesta tecnologia es va iniciar primer amb motors de benzina, introduïts a Espanya, pel que fa a via ampla, el 1913 als Ferrocarriles Vascongados. Aquests vehicles, molt petits i lleugers, van ser aviat substituïts per mecàniques dièsel, a causa de la seva insuficient potència i el major cost de benzina enfront del gasoli. Es tractava de construir petits vehicles que reduïssin els costs d’explotació i poguessin competir amb automòbils i autobusos.

La draisina aturada al  viaducte de la Fontmolsa, mol a prop de Sant Martí de Centelles, a la línia de      Puigcerdà. En realitat es tracta de un retrat: l'inspector posa a la part inferior de la imatge. Francesc Ribera, 1956.

La draisina aturada al viaducte de la Fontmolsa, molt a prop de Sant Martí de Centelles, a la línia de Puigcerdà. En realitat es tracta de un retrat (amplia la foto): l’inspector posa a la part inferior de la imatge. Francesc Ribera, 1956.

Els motors de benzina van quedar ràpidament abandonats, relegats a vehicles de caràcter excepcional com en el cas que ens ocupa. Conegut com draisina (dresina en castellà), i més popularment com a ou per la seva peculiar silueta, és de construcció artesanal i utilitza la mecànica d’un motor d’automòbil. Va ser construït als anys 40 del passat segle, d’acord amb les necessitats del servei. Com moltes de les vagonetes de treballs que circulen per la xarxa, té la particularitat de no shuntar, és a dir, que per la pròpia configuració de vehicle lleuger és incapaç de tancar els circuits de via, pel que havia de circular a l’empara d’altre bloqueig que no fos l’automàtic.

Mecanisme de canvi de sentit en acció. Foto arxiu Talgo.

Peculiaritat exclusiva d’aquest vehicle, que solament pot circular en un sentit de circulació, és la possibilitat d’inversió del sentit de la marxa mitjançant un mecanisme hidràulic situat a la part central inferior i que, una vegada desplegat i emmordassat al carril en quatre punts, eleva el vehicle el suficient per a poder efectuar el gir manual sobre el seu propi eix, com es pot apreciar en les fotografies, i canviar d’aquesta rudimentària forma el sentit de la marxa.

Il·lustració del conte de l'Ana Grande L'0u que es mou

Il·lustració del conte de l’Ana Grande L’0u que es mou

Adscrita en el seu moment al servei de Via i Obres, la draisina està sent restaurada per l’equip de voluntaris del Museu, que ha aconseguit posar-la de nou en funcionament i reparar una sèrie d’elements imprescindibles per al seu ús en condicions de seguretat, quedant pendent la restauració del seu interior. Vehicle carismàtic per la seva excepcionalitat, és utilitzat els diumenges com element didàctic al programa d’activitats ConteTREN, on els més petits poden gaudir amb el relat de les seves aventures passades.