El patrimoni industrial ferroviari al territori català

12 nov.

Amb aquesta secció inaugurem una nova línia de treball dedicada a l’estudi d’aquells elements que considerem que constitueixen part del patrimoni industrial ferroviari a Catalunya i que no es troben inclosos en el marc de cap espai museístic. Aquest patrimoni, per la seva idiosincràsia i volum, es troba en la majoria de casos dispers al territori. Evidentment, infraestructures i tipologies immobles no poden ser traslladades a museus, ni tan sols tots els béns mobles, però sí que es poden donar a conèixer, tasca que pretenem fer a partir d’ara des d’aquesta finestra. Els elements industrials, construïts amb sèrie i materials peribles, tenen una vida limitada i són aviats substituïts d’acord amb els avenços de la tecnologia i el seu desgast. No podem pretendre que es conservi tot aquest patrimoni que queda desfasat, però en la mesura de lo possible sí que podem fer-lo públic i evitar en moltes ocasions el desballestament gratuït d’elements mobles i immobles que podien continuar essent útils o als que se’ls podria trobar nous usos.

A partir d’aquesta reflexió, s’ha constituït a Catalunya aquest any un grup de treball en el que hi participen les principals institucions i associacions vinculades al món ferroviari: Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Associació per a la Recuperació del Patrimoni Industrial Ferroviari (ARMF), Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona i el propi Museu del Ferrocarril de Catalunya, amb la intenció d’establir criteris de valoració de tots aquests béns i elaborar un inventari que sigui una eina bàsica que ajudi a la seva protecció. Com a primer document de treball, us adjuntem el plànol que hem confeccionat relatiu a les principals iniciatives existents a dia d’avui vinculades al patrimoni ferroviari al territori català.

3 Respostes to “El patrimoni industrial ferroviari al territori català”

1. Joan Alberich González Novembre 13, 2012 a 09:59 #

Excel·lent iniciativa En relació al mapa, crec que s’ha situat incorrectament el número 29 (Molins de Rei) i que hi faltaria la situació de la cotxera que els FGC tenen a Manresa amb material històric divers.

2. Tranvías de vapor en España Novembre 13, 2012 a 10:02 #

I encara un altre comentari que ens toca de prop: a Vilanova i la Geltrú veig que figura “Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú”: suposo que es tracta de l’AFEVI, però potser també seria convenient afegir-hi el SIC, ja que està constituït legalment i té personalitat pròpia…