Fons fotogràfic: Locomotora elèctrica ESTADO 1002 al taller de Ripoll

29 oct.

Francesc Ribera Colomer, 1954. Placa de vidre 13 x 18 cm. Fons del Servei Elèctric de Renfe, reg. 3952

El 1929 s’inaugurava l’enllaç internacional transpirinenc entre les estacions de La Tour de Querol i Puigcerdà, a l’actual línia de via ampla Montcada-Bifurcació a La Tour de Querol. A la localitat de Ripoll, les locomotores de la sèrie 7000 de la companyia Nord que remolcaven els trens des de Barcelona, tot i que eren elèctriques, no estaven autoritzades a circular per la via del transpirinenc i eren substituïdes per les populars locomotores de la sèrie 1000 fins el final del trajecte. El canvi de màquines constituïa tot un ritual: els aproximadament 15 minuts necessaris eren aprofitats pels viatgers per estirar les cames i prendre un cafè a la cantina. Fins el 1982 la tracció dels trens de viatgers en aquest últim traçat de la línia es va fer amb aquestes locomotores elèctriques.

A Ripoll, a més d’un dipòsit, va caldre habilitar en espai per a taller, dotat de 60 metres de vies proveïdes de fossa, encarregat de tenir a punt les locomotores i de reparar ocasionalment altres vehicles que circulaven per la línia. Aquestes locomotores, de la qual el Museu conserva la 1004, van ser construïdes el 1927 per l’empresa Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF), a la seva factoria de Beasaín, a Guipúscoa. Van constituir la sèrie ESTADO 1001-1007 i van ser unes màquines emblemàtiques que van circular exclusivament per aquest tram de línia. Tan sols de forma excepcional van ser vistes a Barcelona i Girona.

La locomotora 1002 es troba avui preservada davant de l’estació de Ripoll, cedida a l’ajuntament d’aquesta localitat. La foto ens mostra una gran reparació d’aquesta locomotora al desaparegut taller. Va ser realitzada per Francesc Ribera Colomer, que durant molts anys va treballar per a Renfe fotografiant estacions i trens de Catalunya, Aragó i València. El  seu llegat es preserva avui a l’Arxiu Fotogràfic del Museu, integrat dins del Fons del Servei Elèctric de Renfe.

=======================================================================

Puedes encontrar toda esta información en castellano en la página correspondiente de la Wikipedia.

=======================================================================

7 Respostes to “Fons fotogràfic: Locomotora elèctrica ESTADO 1002 al taller de Ripoll”

1. Jordi Rallo Octubre 30, 2012 a 21:24 #

Fantàstica Imatge, vaig poder ser als tallers al darrer temps Quan l’encarregat Benito Fernàndez m’avisava algún coop quan aixecaven una màquina. Jo he construït durant 15 anys la ESTADO E-1001 a escala 1:11 per a via de cinc polzades. M’estimo aquesta locomotora i aquesta línia. Salut i Trens

2. J. Escudé Octubre 31, 2012 a 10:41 #

Francesc Ribera Colomer fou un fotògraf professional contractat per Renfe per fer una recopilació gràfica del material tractor amb la finalitat d’optimitzar-ne l’us, va començar la seva tasca a finals dels anys 40, més o menys 1948. El seu llegat constitueix una meravella històrica de qualitat excepcional, tant pel que fa al suport tècnic com pel contingut del mateix.

3. Carlos Urkiola Novembre 1, 2012 a 09:52 #

De les set locomotores d’aquesta sèrie, cinc estan preservades. Les 1002/6 a Ripoll, 1003 a Lleida (ARMF, en estat de marxa), 1004 a Vilanova i la 1005 a Zaragoza (AZAFT).

Trackbacks/Pingbacks

1. El Museu del Ferrocarril de Catalunya obre al seu blog la secció “Fons documental i fotogràfic” : FCAF.CAT - Novembre 5, 2012

[…] passat dia 29 d’octubre, amb la publicació de la fotografia “Locomotora elèctrica ESTADO 1002 al taller de Ripoll“, el Museu del Ferrocarril de Catalunya, Vilanova i la Geltrú, ha iniciat la divulgació […]