Tasques de Protecció i Visualització

6 set.

Com ja és sabut, el patrimoni industrial té unes característiques intrínseques que d’alguna manera fan més difícil tan la seva catalogació com la conservació i la rehabilitació. És el cas del patrimoni industrial ferroviari, on moltes vegades ens trobem amb objectes de gran tamany,  que van ser fabricats en sèrie però dels quals molt habitualment no és possible trobar peces de recanvi o professionals que es dediquin a la seva rehabilitació. A més, a aquestes dificultats, s’han d’afegir altres inconvenients. Molts elements patrimonials ferroviaris es troben estesos pel territori (túnels, estacions, viaductes, ponts, etc.), de manera que el Museu acaba resultant un espai limitat en el qual no és possible emmagatzemar-ho tot i molt menys exhibir-ho adequadament.

Planell dels elements ferroviaris que es poden trobar al territori de Catalunya

Si parlem concretament de vehicles ferroviaris,  s’han de considerar altres entrebancs. En funció de si són vehicles de tracció a vapor, elèctrica o dièsel, si funcionen han de circular per la xarxa general de circulació ferroviària –amb els possibles requeriments de seguretat obvis-, o be ser custodiats a equipaments que, com en el cas de la xarxa, formen part del teixit industrial actiu del nostre país.

Alguns dels fons patrimonials, pels seus trets particulars, es conserven fora del Museu de Vilanova. Al taller ferroviari de Renfe a Can Tunis, i sota la custodia de l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Badalona – 5a Zona, es guarden els següents, segons consta al catàleg de la Fundación de los Ferrocarriles Españoles, entitat que gestiona aquest Museu:  Quatre cotxes de viatgers, coneguts com a Luckys, BB1-6240, BB1-6234, BB1-6218 (dels anys 1954/1955) i el BB-6237 de 1963.
La locomotora elèctrica 7652, de 1957 i de la que ja hem parlat en aquest blog
Un furgón de correos, DGCT-3076, de 1966
A  Tots ells hem d’afegir el vagó de mercaderies tipus J 300.676

Imatge dels vehicles a Can Tunis (Barcelona)

Gràcies a la labor dels voluntaris de l’associació i a l’acord al que el Museu ha arribat amb els responsables de Renfe Can Tunis, tots aquest elements han quedat sota cobert dins una de les naus del Taller , per tal de facilitar la seva protecció i conservació. Respecte del vagó J, que encara no està donat d’alta als fons de la fundació, en el propers dies aquest Museu farà les gestions necessàries per aconseguir-ho. De manera que a part d’incrementar la col•lecció es certificarà la protecció d’un altre element patrimonial únic.

El vagó J 300.676 a la seva època activa

Reordenació al Museu

Alguns dels elements a la Rotonda del Museu

A les instal•lacions del Museu s’han reordenat alguns dels elements visitables, durant el temps que la locomotora Mataró necessiti per la seva restauració. Tots aquells que ens visitin podran observar que el seu lloc està ara ocupat per uns altres elements també molt importants i que ajudaran a entendre millor l’evolució dels sistemes de rodatge dels vehicles ferroviaris des de l’inicial d’un eix de dues rodes a bogis més evolucionats que van permetre major seguretat i confort en els viatges en tren.

Aquestes i moltes altres activitats us esperen al viatge fascinant per la història del ferrocarril que us proposa el Museu.

Alguns suggeriments de visita.

Algunas sugerencias de visita.