22 ag.

Aquest mes d’agost el Museu ha volgut concentrar la seva activitat en tres línies d’actuació essencials: l’àmplia promoció del Museu com a recurs turístic, la realització d’activitats especials per eixamplar la base de públics, i el moviment de material històric per a la seva reparació o rehabilitació. Pel que fa a aquesta darrera, els dies 20, 21, 22 i 23 d’agost s’efectuaran les següents accions:

– El trasllat a les instal·lacions de l’ARMF (Associació per a la Reconstrucció del Material Ferroviari) a Pla de Vilanoveta (Lleida) per a reparar la locomotora de vapor “Mataró”. A aquesta màquina se li va detectar a principis d’any una falta d’estanquitat a l’autoclau de la caldera. La reparació d’aquesta avaria no es pot fer a Vilanova i es per això que es porta a les instal·lacions del centre de manteniment de ARMF, especialitzat en aquest tipus de material històric. S’ha previst el retorn de la màquina, rèplica de la primera que va funcionar a l’Estat Espanyol, al Museu durant el pròxim gener, fet que permetrà tornar a posar-la en funcionament.
– El trasllat també a Pla de Vilanoveta de la locomotora 308.038. A la Comissió de posada en valor de la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols del mes de juny, a petició d’ARMF i amb la conformitat del Museu de Catalunya, es va decidir cedir a aquesta organització la locomotora dièsel. El vehicle s’ha sol·licitat com a màquina de reserva per garantir la circulació del Tren dels Llacs entre Lleida i Pobla de Segur. L’acord de cessió preveu també la cooperació amb el Museu en la posada en circulació de diferents vehicles.

Imatge de la màquina al TCR de vilanova

– La col•laboració en el tornejat dels eixos de la locomotora dièsel que acompanya habitualment al Tren dels Llacs, la 308.017 a les instal•lacions de Renfe Integria a Vilanova.

Aquest tipus de màquines 10.800 van ser originalment importades dels Estats Units el 1966, adquirides a General Electric. Destinades al Dipòsit de Sevilla Santa Justa, així com les que més tard construiria Badcock & Wilcox a Espanya, van ser batejades pels andalusos com “Yé Yé” per la seva “alegria” en l’arrencada, capacitat per remolcar òmnibus i versatilitat per moure trens de mercaderies.
El dilluns 20 d’agost es va realitzar el viatge de Vilanova a Barcelona-Can Tunis amb dues màquines de la sèrie 10.800 (308.017 i 308.020) i un furgó (PD177) per recollir la locomotora 308.038 i dirigir-se al TCR de Vilanova. Els dies 21 i 22 d’agost es realitzen les operacions de tornejat de la 308.017 al túnel de què disposa el taller de Integria, per sortir el 23 de Vilanova a Lleida.

Moviment de les locomotores al TCR de Vilanova

TALGO RD
Pel que fa a la preservació i posada en funcionament de la composició del Talgo RD que es troba en les vies de Barcelona-Can Tunis, des de la seva arribada a Barcelona s’han analitzat les possibilitats d’ubicació definitiva. La longitud dels 12 cotxes i 2 furgons excedeix la capacitat d’estacionament al Museu, i les actuacions que requereix la seva posada a punt per al funcionament són compleixes. La intervenció necessària precisa recursos tècnics i econòmics destacats i, en l’actual conjuntura, s’estan valorant les empreses i institucions que podrien col•laborar. A partir del mes de setembre s’espera poder prendre la decisió més convenient.
Per voluntat de la Fundación de los Ferrocarriles Españoles amb el suport de Talgo, Renfe i Adif es va determinar la preservació d’aquest emblemàtic primer tren internacional. En una primera fase, es va portar a El Carpio (Còrdova). Posteriorment, es va traslladar a Catalunya-inicialment a les instal•lacions de Renfe Integria a Can Tunis-, perquè es conservi molt a prop de la línia en la qual durant més de trenta anys va prestar servei. En aquest procés ha patit diferents agressions en el seu exterior -grafits-, que obliguen a fer una actuació completa en tots els vehicles, a més de la seva revisió si es vol exhibir i / o posar en marxa. En aquest sentit, també es contempla la possibilitat d’escurçar la composició de manera que permeti una millor ubicació i major versatilitat.

3 Respostes to “Moviments i preservació de vehicles històrics del Museu del Ferrocarril de Catalunya”

1. Carlos Urkiola Agost 31, 2012 a 09:39 #

Es sin duda un material emblemático de la historia del ferrocarril en España. Podría crearse una composición en estado de marcha (tendría mucha aceptación) y guardar el resto en alguna nave como material de reserva…

• Museu del Ferrocarril de Catalunya Setembre 6, 2012 a 12:40 #

¡Gracias por el comentario y la sugerencia! El momento actual no es propicio, pero el Museo está haciendo todo lo posible para que este magnífico patrimonio se conserve y pueda ser conocido por generaciones venideras.